Sunday 29 January 2012

11:03,Sun 29 Jan 2012

Assalamualaikum.
Pelik! Masa baru-baru masuk kerja, seingat dan sedengar kat telinga aku ni, nama ada seorang bdak ni 'Ika'. Dan aku pun siap panggil dia Ika dan dia toleh. Then, ada seorang akak tanya aku masa pergi tandas, 'siapa jaga line?'. Aku jawab 'urm, Ika'. Then dia pun tak banyak tanya kalau tak ada orang nama Ika kat tempat kerja aku tu. Atleast dia tanya lar aku, siapa Ika ke, Ika mane ke kan. Tapi ni dia senyap jer macam betul-betul ada orang nama Ika kat tempat kerja aku tu. Dan aku pun confident lar memang nama minah kacamata putih tu Ika.

Tapi malam tadi semua berubah. Secara kebetulan, tengah berbual bergurau dengan seorang akak ni, nama dia Raiya tapi aku panggil mark0nah. Saje nak kenakan dia sebab orang kat tempat kerja tu pun memang panggil dia markonah. Haha! Dia marah aku, dia cakap, 'ish, namaku bukan mark0nah lar. Tak percaya pergi teng0k nama'.
Then aku pun pergi lar teng0k list name semua pekerja yang sama dengan aku.
Saja nak tahu nama panjang diorang.

Tup tup, aku teng0k tak ada orang nama Ika atau dekat-dekat dengan Ika atau yang b0leh membuatkan dipanggil Ika. Zapp! Terkejut aku! Tertanya-tanya jgakk siapa Ika ek??

Question mark????

Tiba-tiba kak Raiya tu tanya aku, 'ha, siapa namaku? Percaya tak. Aku bukan markonah' sambil angkat-angkat kening. Haha! Akak ni memang kelakar dan peramah. Aku pun jawab lar 'ye lar kak mark0nah' lepastu tersengih.

Agak-agak lineclear, tak ada si budak kacamata putih tu, aku tanya lar akak tu. 'kak, siapa budak yang pkai spek putih tu ek?'. Dia blur-blur lagi. Aku cakap lar 'alar, budak yang baru jer lalu kat sini yang tunjukkan saya nama akak tu lar'. Then dia kata 'owh, itu nama dia Siti. Kadang orang panggil dia Badariah'. Then aku tanya 'nama Ika siapa kak?'. Berkerut dahi dia tanya aku 'siapa Ika?'. Aku plak terangkat kening cakap 'bukan nama dia Ika ke? Saya ada dengar orang panggil dia Ika'. Then dia cakap 'Riah, Ika. Dekat-dekat k0t'. Dalam hati aku, kak Raiya ni cuba nak sedapkan hati aku. Huhu!

Memang pelik r. Aku sendiri dengar kak Mek, kak Ana panggil dia Ika taw. Then masa nak balik semalam, sempat aku tanya tuan punya badan si kacamata putih tu. 'urm, nama siapa ek?'. Dia jawab 'siti'. Aku cakap lar, 'bukan Ika ae?'. Then dia geleng buat muka pelik. Heh! Siapa yang pelik ni? Tak faham aku.

Da lar, anak saudara aku da menangis da ni, minta dikendong.

Selamat bercuti hujung minggu.
Malam ni tengok AJL26. Harap Penakut by Yuna peminat aku tu menang. Ngee!
0kay.
Ma' assalaamah wa ilalliqaa'. :) 

No comments: